Rīgas Porcelāna muzejā no 2021. gada 18. novembra līdz 2022. gada 30. janvārim.
Foto: Gvido Kajons.
Latvijas dizaina vēsture nav iedomājama bez Rīgas Porcelāna rūpnīcas jeb “RPR” - milzu uzņēmuma ar vairākiem tūkstošiem darbinieku un produkcijas izlaidi miljonu vienībās. Diemžēl šī ražotne vairs neeksistē un rodas mānīgs priekšstats, ka līdz ar to ir pārstājis eksistēt arī vietējs porcelāns. Izstādes “Testējot mūsdienas II” mērķis ir pievērsties aktuālajai situācijai porcelāna mākslā un ražošanā šobrīd, vairāk nekā 20 gadus pēc zīmola “RPR” beigām. Vai ir iespējams runāt par Rīgas un Latvijas porcelānu mūsdienīgā veidā? Vai tā ir māksla? Vai ir kādas ražošanas pazīmes? Kāds ir mūsdienu Latvijas porcelāns, tā īpašais stils?
Pēdējo vairāk kā desmit gadu laikā Latvijas dizaina ainā sevi ir pieteikuši jaunie porcelāna mākslinieki, dibinot savas privātās studijas. Jaunajiem dizaineriem piemīt citi domāšanas modeļi, kas sakņoti brīvā komunikācijā, globalizētā kultūrā un radošā konkurencē. Gandrīz visus ir izlolojusi Latvijas Mākslas akadēmija. Nozīmīga loma bijusi arī Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolai, kurā jau izsenis veidota sintēze starp amatniecisko mācēšanu un dizaina domāšanu.
Individuālo porcelāna studiju un darbnīcu modelis ir cieši saistīts ar diviem raksturlielumiem: unikālu roku darbu un autorsēriju, sērijveida dizaina līnijām. Daļai zīmolu ir skaidri izkristalizējies savs virziens, izrietošs no studijas vadītaja unikālā rokraksta, bet dažos gadījumos savas, atšķirīgās identitātes atrašana vēl ir procesā. Vērojamas arī līdzīgas tendences, piemēram, dizainerus interesē brīva formu valoda, kurā svarīgs komponents ir sajūta par mirkļa nejaušību. Tie ir gan formu atlējumi, gan rokas veidojumi vai virpojumi, kas nevairās no deformācijas. Dekorējumā raksturīgi glazūras pludinājumi un smalki zelta akcenti apvilkumu, punktiņu u.tml. formā. Nereti šiem porcelāna izstrādājumiem raksturīga asprātīga pieeja, apspēlējot gan materialitāti, gan tēmu loku vai dekoru.
Izstādē piedalās 18 studijas, kas ir tikai daļa no pašreizējās ainas: 2KG Concept Ceramic Atelier, Aira Lesiņa, ESSE Ceramics, IJ.ceramics, Informal Ceramics, Jūlijas Podziņas porcelāns, Katrīnas Keramika, KG keramika, Laima Ceramics, Laine Berina Ceramics, Light Ceramics, Linda Kivule Ceramics, MAALI, Malka Porcelain, Oltes Ceramics, Piebalgas Porcelāna fabrika, RA ceramic art & studio, Rozenthal Ceramics.
Izstāde “Testējot mūsdienas II” veic arī otru uzdevumu - tā ir līdzeklis, lai Rīgas Porcelāna muzejs kā Latvijas kultūras mantojumu glabājoša iestāde varētu fiksēt aktuālās tendences, dažādus fenomenus to rašanās brīdī ar nolūku nākotnē iekļaut un saglabāt tos krājumā. 2021. gada jūnijā muzejā norisinājās izstāde “Testējot mūsdienas” - tās laikā muzeja pamata ekspozīcija tika papildināta ar mūsdienu autoru darbiem, kas glabājas krājumā un ikdienā nav apskatāmi. Izstādītie darbi bija tapuši 20. gs. 90. gadu beigās, 2000. gadu pirmajās divās desmitgadēs un ļāva iztēloties, kāds būtu muzejs, ja tas liecinātu arī par mūsdienu norisēm, nevis tikai senu laiku vēsturi. “Testējot mūsdienas II” ir mēģinājums pietuvināties visjaunākajām tendencēm, tām, kuras šobrīd vēl nav saglabātas muzeja krātuvēs, bet, iespējams, būtu to pelnījušas. Tas ir rosinājums novērtēt, kādas šīs “tendences” ir, kāda tieši ir šodienas lappuse porcelāna mākslas un ražošanas stāstā.