Rīgas Porcelāna muzeja sagatavotais izdevums “Industriālais romantisms. Beatrises Kārkliņas porcelāns” iepazīstina ar ilggadējās Rīgas Porcelāna rūpnīcas mākslinieces Beatrises Kārkliņas radošo veikumu.
Beatrise Kārkliņa (1933) ir nozīmīga 20. gadsimta otrās puses māksliniece-dizainere, kuras radošais mūžs aizritējis Rīgas Porcelāna rūpnīcā. Tā laikā māksliniece radījusi dizainu virknei porcelāna priekšmetu, kas ir veidojuši Rīgas Porcelāna rūpnīcas produkcijas stilu, ieņem būtisku vietu Latvijas industriālā dizaina vēsturē un joprojām atrodami daudzos mājokļos. Beatrises Kārkliņas radošais mantojums ir ievērojami daudzskaitlīgs, viņas radītie priekšmeti un dzīves gājums, kas pilnībā saistās ar porcelānu, ļauj iepazīt un saprast ne tikai autores mūža pagriezienus, bet arī sniedz nozīmīgu ieskatu Rīgas porcelāna industrijas vēsturē un Latvijas vēsturē vispār. Beatrises Kārkliņas radošais rokraksts ir ārkārtīgi daudzveidīgs. Gan rūpnieciski ražotajos, gan autordarbos vienlīdz izteiksmīgi vērojams sociālistiskais reālisms; padomju modernisma agrīnās un attīstītās versijas; reālistisks un glezniecisks floras un faunas atveidojums; ornamentāli un grafiski motīvi; ģeometriskas, izteikti abstraktas kompozīcijas un eksperimenti ar materiālu; iezīmes, ko varētu mēģināt ierakstīt postmodernisma naratīvā; kā arī tautiskie motīvi konkrētās varas apstākļos pieļaujamā līmenī.
Beatrises Kārkliņas radošais mūžs ir gājis kopsolī ar visai specifisko 20. gs. otrās puses laiku. Iepazīstot mākslinieci un viņas darbus, mēs iepazīstam daļu savas pagātnes. Caur materiālās kultūras vēsturi mēs nokļūstam tuvāk cilvēciskajai vēsturei, kas nav atdalāma no politiskās vēstures. Lai arī padomju laiks un tā uztvere latviešu sabiedrības apziņā jau noformējies kā pagājis periods, daļu tā ietekmes un reāliju izjūtam, redzam un piedzīvojam vēl šobrīd. Vēstures griežos būt māksliniekam rūpnīcā nav bijis viegls uzdevums, jo līdzās rūpnieciskās ražošanas priekšrakstiem bija jāievēro arī padomju laika ideoloģijas diktētie nosacījumi. Par laimi, laba humora izjūta un dzīvesprieks ir palīdzējis Beatrisei Kārkliņai izdzīvot sarežģītos personību noliedzošos apstākļos. Tas caurvij arī viņas daiļradi un ir dzīvs joprojām, darot mākslinieci par interesantu sarunu biedreni, interviju varoni un atmiņu teicēju.
Izdevuma nolūks ir atklāt Rīgas Porcelāna rūpnīcas dizaineres radošo devumu, iezīmēt dizainera kā mākslinieka nozīmību Latvijas mākslas un rūpniecības vēsturē, sniegt informāciju par cilvēku komandu, kas stāv aiz plaša patēriņa preču radīšanas, kā arī ļaut lasītājiem paraudzīties plašāk uz priekšmetiem, kas tiek lietoti ikdienā, to māksliniecisko un sabiedrisko vērtību. Izdevumā iekļauti priekšmeti no vairākām kolekcijām: Rīgas Porcelāna muzeja, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja, Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja, Latvijas Sporta muzeja, Mūkusalas Mākslas salona un vairākām privātkolekcijām.
Izdevuma sastādītājas un tekstu autores ir Rīgas Porcelāna muzeja darbinieces - galvenā krājuma glabātāja Iliana Veinberga un zinātniskā darba speciāliste Marta Šuste. Mākslas darbu foto autors ir Gvido Kajons, izdevuma dizainu veidojusi māksliniece Arta Ozola-Jaunarāja.
Izdevuma izdošanu finansiāli atbalstījusi Rīgas dome un Valsts Kultūrkapitāla fonds. Rīgas Porcelāna muzejs izsaka pateicību par atbalstu un sadarbību arī tipogrāfijai SIA “Veiters korporācija”.
Monogrāfija-darbu kataloga “Industriālais romantisms. Beatrises Kārkliņas porcelāns” teksts ir latviešu, angļu un krievu valodā; izdots 700 eksemplāros, tas iegādājams Rīgas Porcelāna muzejā, pārdošanas cena – EUR 35,00.
Attēlā: Kafijas servīze “Jaunā Rīga”, formas un dekora autore Beatrise Kārkliņa, 1972., foto Gvido Kajons.